Розробки уроків

Конспект текстоцентричного уроку української мови
8 клас
Тема. Речення із вставними словами, словосполученнями.
Мета: поглибити знання учнів про вставні слова, словосполучення, речення, удосконалювати вміння визначати їх у тексті; розвивати творче мислення; прищеплювати любов до рідної мови, книги.
Обладнання:  підручник, текст, мультимедійна система.                                      
 Тип уроку: формування вмінь та навичок учнів.                                                                
Книги - морська глибина:

Хто в них пірне аж до дна,

Той, хоч і труду мав досить, Дивнії перла виносить.

І.Я. Франко
І. Організаційний момент
 ІІ. Актуалізація опорних знань
           Перекласти українською мовою спроектований на екран текст (усно). Про які вставні слова йдеться в ньому?За якими ознаками їх слід відрізняти від інших слів? Яка роль вставних слів у нашій мові? Як вони відокремлюються на письмі?

- К счастью, мы пришли... не подумайте, что пришли к счастью. Там, куда мы пришли, никакого счастья не было, но мы так долго шли и устали в дороге, что когда пришли, то вздохнули с облегчением: « К счастью, мы пришли...»

Всё дело в этой запятой, которая отделила счастье от нас, превратила его в малозначащее вводное слово. Может, совсем не то слово, которое в данном случае надо было сказать...

Может, не то. А может, то.

Может уже ничего не может, потому что означает не действие, а какую-то определённую невероятность. И здесь опять дело в запятой. Развелось этих запятых. И, главное, не знаешь, куда их ставить.

Главное тут вовсе не главное, это опять вводное слово. Отделилось от предложения с двух сторон, потому считает себя главным.

А в предложении оно не то что главный, а даже не второстепенный член. Ввели его - оно и стоит. Можно и ввести без особого ущерба для смысла.
Виписати з тексту вставні слова, словосполучення чи речення. Якого відтінку вони надають реченням? Скласти власні речення, використовуючи виписані вставні слова, словосполучення, речення.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, епіграфу, завдань уроку
Людство вважає книгу найвизначнішим винаходом, але назвати імя винахідника і точну дату її створення не може. Сьогодні на уроці ми з вами маємо знайти відповіді на питання:
  •  Яка роль книги в житті людини?
  •   Чи є читання літератури творчим процесом?
Сподіваюсь, у цьому нам допоможе текст, з яким ми працюватимемо.
ІV. Робота з текстом. (Текст подається з вилученням розділових знаків при вставних словах, словосполученнях)
Змалку треба шанувати рідну мову, навчаючись від батька й матері, від бабусі і дідуся отого мовного багатства.. Діти дошкільного віку повинні знати щонайменше дві-три тисячі слів. У вашому ж віці цей запас має збільшитись принаймні в пять разів. На жаль це буває не завжди.
Від чого йде оця мовна бідність? Від того, що учні на жаль мало читають. Запам'ятайте, ви повинні читати в три, в чотири рази більше, ніж рекомендує шкільна програма. Книга — то джерело знань. Ще давні єгиптяни говорили: «Ти повинен звернути своє серце до книг». А великий римський трибун Цицерон сказав: « Дім, у якому немає книг, подібний до тіла без душі».
Можна багато навести мудрих слів, сказаних великими людьми. Так скажімо Декарт писав: « Читання книги — це ніби розмова з найкращими людьми минулих віків». Тарас Шевченко говорив: «Книги для мене необхідні, як хліб насущний».
Література за висловом Горького наповнює ідеї плоттю й кровю. Знання літератури безсумнівно тісно повязане з моральним вихованням людини, відбиває її духовний світ.
Книга таїть у собі мудрість для багатьох. Найкращі книги стали безсмертними, вони увійшли в скарбницю світової культури, в них мудрість і краса, глибина людських переживань і поклик до щастя. Книги як писав мудрий Айбек збирають перлини людської мислі і передають їх нащадкам. Ми підемо в землю, а книги збережуться навіки.
Література вчить нас жити, дякуючи тому, що сприйняття художнього образу пробуджує в нас естетичні й моральні почуття в їхньому тісному єднанні. Читання художнього твору — своєрідний творчий процес: учень, який читає літературний твір, наповнює слово пристрастю свого серця. (За І. Цюпою.)
2. Дайте відповіді на питання:
-         Як ви розумієте назву тексту ?
-         Від кого звичайно навчаються рідної мови?
-         Від чого йде мовна бідність?
-         Чи згодні ви з Т.Шевченком, М.Горьким, Цицероном?
3.     Знайдіть у тексті речення з вставними словами, словосполученнями, реченнями, виписати їх, ставлячи розділові знаки.
4.    Визначте, що виражають вставні слова у кожному з виписаних речень.
5.    Знайдіть в останньому абзаці слова, у яких кількість букв більша, ніж кількість звуків.
6.    Перебудуйте останні два речення третього абзацу на речення із вставними словами.
7.    Виконайте синтаксичний розбір речень четвертого абзацу.
8.    Напишіть з пам’яті останній абзац тексту.

V.  Систематизація знань
Фронтальна бесіда ( проводиться у вигляді інтерактивної вправи «Мікрофон»)
-         Яка роль книги в житті людини?
-         Чи є читання літератури творчим процесом?
-         Яка роль вставних слів у мові?
-         Як вони відокремлюються на письмі?
VI.     Підсумок уроку. Рефлексія.
1.   Чого ви навчилися на уроці?
2.    Чи задоволені ви собою?
3.    У чому відчували труднощі?
4.    Як з ними впоралися?
5.    Ваші побажання.
Аналіз результатів навчальної діяльності класу та окремих учнів, оцінювання.
1  група - записати прислівя та приказки про книгу;
2   група - написати твір-мініатюру «Книга вчить, як на світі жить».



Конспект уроку української літератури
5 клас
Тема. В.Симоненко. Життєвий і творчий шлях. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон»
Мета:  ознайомити п’ятикласників із життям і творчістю В.Симоненка, розкрити зміст казки, вчити систематизувати прочитаний матеріал, висловлювати особисте ставлення до зображуваного, удосконалювати навички виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву, спостережливість; виховувати  риси гуманності, доброти, милосердя.
Тип уроку: формування нових знань та вмінь
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Мозковий штурм
·        Як називається твір про незвичайні, часом фантастичні події?
·        Які вам відомі види казок? Наведіть приклади.
·        Як називаються казки, створені народом?
·        Дайте визначення літературній казці як жанру.
·        Які літературні казки ви читали?
·        Чому письменники звертаються до жанру казки?
·        Якою є будова казки?
·        Які дві сили протистоять у казках?
·        Яка з них перемагає?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
         Сьогодні ми з вами продовжимо мандрувати чарівною країною казок, познайомимося з талановитим письменником В.Симоненком і його казкою «Цар Плаксій та Лоскотон». На уроці працюватимуть групи «Біографи», «Літературознавці», «Довідкове бюро».
V. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу
Працює  група «Біографи»
Цікаві сторінки з життя митця
1-ша учениця. В. Симоненко — поет, творчість якого увійшла до золотої скарбниці української літератури. Народився він у селі Біївці на Полтавщині. Цей край пов’язаний з багатьма уславленими іменами і подіями.
2-га учениця. Наприклад, М. Коцюбинський побував поблизу Біївців біля криниці, поруч з якою відбувалися гомінкі ярмарки. Це місце свого часу вва­жалось особливим.
1-ший учень. Тут малий Василько вчився розуміти добро і зло, поважати людину праці. Саме тут до нього вперше завітала муза.
2-гий  учень. Запис першого вірша, звичайно, не зберігся, та Василькова мати Ганна Федорівна пригадує, що той твір був про поле.
3-тя учениця. Після закінчення Київського державного університету Симоненко став професійним журналістом, жив і працював у Черкасах, де й закінчилося коротке, мов спалах, його життя.
3-тій учень. Своїм сучасникам і нам, прийдешнім поколінням, він залишив заповіт. Його слова викарбувані на постаменті пам’ятника поетові:
Можна все на світі вибирати, сину,
        Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Вчитель. Ми перегорнули останню сторінку життя Василя Андрійовича Симоненка. Його немає на землі. Але він живе серед нас своїми творами. У його доробку – книги поезій «Тиша і грім» (1962), «Земне тяжіння» (1964), «Поезії» (1966), «Лебеді материнства» (1981), «Поезії» (1981), казки «Цар Плаксій та Лоскотон» (1963), «Подорож у країну Навпаки» (1964), збірка новел «Вино з троянд» (1965).  Особливо цікавою є казка «Цар Плаксій та Лоскотон», з якою ми сьогодні познайомимося. Ви ,напевно, помітили, що в назві казки є незрозумілі слова. Звернемося до групи «Довідкове бюро», аби дізнатися значення цих слів.
Учень.  Плаксій – людина, яка часто плаче, схильна до плачу, сліз. І це не обов’язково людина, в якої горе, а частіше той, хто плаче без особливої причини. Слова  лоскотон у словнику немає. Мабуть, його створив сам автор від слова «лоскотати».
Виразне читання твору учнями.
Робота над змістом казки.
Вправа «Ти – мені, я - тобі» (групи одна одній задають питання)
·        Як називалася країна, про яку йдеться в казці, і чому так?
·        Хто був царем країни?
·        Чим займалася сім’я Плаксія?
·        Як карали за сміх царські посіпаки жителів країни?
·        Хто  ще проживав у диво-царстві?
·        Коли приходив Лоскотон до дітей і чому саме тоді?
·        Що вимагав цар Плаксій від мешканців свого царства?
·        Чому не могли знайти Лоскотона посіпаки?
·        Допоки Лоскотон сидів за ґратами, що робилося в палаці?
·        Хто звільнив ув’язненого Лоскотона з темниці?
·        Якою «зброєю» Лоскотон переміг Плаксія?
·        Як закінчує автор розповідь про долю дядька Лоскотона?
Аналіз твору. Працює група «Літературознавці»
Визначення теми, ідеї, жанру твору. З’ясування понять віршована мова, рима, строфа (учні записують визначення в зошит).
Робота в групах. Скласти сенкан з ключовими словами Плаксій, Лоскотон.
VІ. Підсумкова бесіда
·        Кого  уособлює  Плаксій?
·        Що відбулося з ним?
·        А кого уособлює Лоскотон?
·        Що сталося з ним?
·        Який висновок можна зробити?
Скласти асоціативний кущ до понять добро, зло
Інтерактивна вправа «Прес».  Доведіть, що твір «Цар Плаксій та Лоскотон»  - казка.
Учитель. Сподіваюся, вам усім сподобалася казка В.Симоненка, а чим саме?
Вправа «Мікрофон» . « Мені ця казка сподобалась тому, що…»
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання. Використовуючи діаграму Вена, скласти порівняльну характеристику головних героїв твору, намалювати ілюстрації до казки.